Dè Chinees bestaat niet. Toch worden we al eens verleid om Chinezen algemeen te typeren. Het gevaar om in stereotypes te vervallen, is reëel. Bij Chinability©, geloven we meer in een beschrijving van verschillende Chinese generaties als manier om dit volk beter in te schatten. Iedereen op deze planeet draagt een eigen levensrugzakje mee, grotendeels gevuld met persoonlijke ervaringen van omgevingsfactoren en historische gebeurtenissen. Zo heb je de Chinese hoogbejaarden uit de Chinese steden die de stichting van de Chinese Volksrepubliek, in 1949, nog kunnen navertellen; die de Grote Sprong Voorwaarts en de ‘10 jaren Chaos’ - lees Culturele Revolutie- lijfelijk meemaakten. Met deze ervaringen staan zij apart in het China van Vandaag.
Beat
De opening van China en de start van ver doorgevoerde economische hervormingen, 44 jaar geleden, brengt ons bij de Chinezen die geboren zijn respectievelijk in de jaren 80; de jaren 90 en tijdens het decennium 2000-2010, de Nillies. De Chinezen die in de jaren 70 het levenslicht zagen, lachen de Post-Eighties uit als beat generation, gekenmerkt door hun sociale kritiek op de erg snel ontwikkelende economie van toen. Chinese onderzoekers zien gelijkenissen met de Beat eind jaren 50, begin jaren 60 in de VS.
De Post-Eighties halen dan weer hun neus op voor de alternatieve Post-Nineties; en in de ogen van de Post-Nineties zijn zij die in de Chinese steden geboren zijn na 2000, ‘hersenloze wezens’.
De Post-Nineties is de generatie die nog nooit een recessie in hun leven meemaakte en die een evenwicht nastreeft tussen werkprestaties en levensgenot. De Post-Eighties daarentegen gingen volledig voor het eerste, de job. Het impact van deze Post-Nineties zal zich, volgens marktspecialisten, de volgende jaren nog duidelijker aftekenen omdat hun ouders nu al in grote groepen op pensioen gaan. Een lager consumptiepeil wordt nu al waargenomen.
Internaut
De allerjongste generatie, ‘Tweede éénkind generatie’, ‘Internauten’- , ‘Gamers’-generatie of de ‘Globaliserende Economie Chinezen’ – China werd lid van de WTO in 2001 – werd 4 jaar geleden volwassen en is volgens de Chinese media voor Corona de gelukkigste Chinees ooit. Zelf voelen ze zich open, zelfstandig en pluralistisch. Het zijn de e-kopers zonder financiële beperkingen die zich echter niet laten verleiden tot extreme uitgaves. Van hun aankopen verwachten ze topkwaliteit. Ze houden van het grootse; zien vrienden als hun echte vertrouwenspersonen; en weigeren elke mode trend blindelings te volgen. Universitaire docenten klagen dan weer over hun gebrek aan inzet en respect.
Coronaperikelen zorgden er echter voor dat het één en het ander door mekaar werd gehaald. Vandaag is de enige vraag die ons bezighoudt: ‘Kan China haar jongerengeneratie nog aan boord houden? Meer dan boeiend genoeg om het nauwgezet te blijven opvolgen!
Comments