top of page
agriculture-1807576_1920.jpg

Wat kan Chinability© voor jou betekenen?

  • Instagram
  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn

Doordenker: Wat is de waarde van een boek over *Frankrijk waarvan de auteur geen *Frans spreekt, nooit in *Frankrijk is geweest en nooit met *Fransen in hun eigen taal heeft gesproken?... Verander nu ‘ * ’ door China, Chinees, China, Chinezen…

We merken dat er te vaak over China in het algemeen wordt gesproken, zonder oog voor detail of nuance, of zonder noodzakelijke achtergrond informatie.

Chinability© haalt haar scherpe, eigengereide, maatschappelijke China analyses uitsluitend uit Chineestalige bronnen in China en uit regelmatige conversaties met Chinezen in hun eigen taal.

 

Onze meest gevraagde Master Classes zijn:

1.Hoe kunnen we de Chinezen beter begrijpen (en zij ons)?

We leren dat Chinezen niet direct communiceren, maar eerder in een niet confronterende beweging de gesprekspartner iets willen duidelijk maken. Maar is dat vandaag in de Chinese maatschappij of in een bedrijfsomgeving in China nog altijd het geval? En wat met sociale media in China? China leeft op het Net zonder Instagram, Facebook en Twitter. Vervelend, saai? Eigenlijk niet zo erg voor de Chinese internauten want zij hebben hun eigen Sociale Wereld met WeChat, Bilibili, Weibo, Xiaohongshu en zoveel andere chineestalige apps die wij hier helemaal niet kennen. Specifieke analyses brengen ons dichter bij de manier van Chinees denken. 

 

2.De Chinezen, wie zijn ze, wat doen ze, waar willen ze naartoe?

China's socio-economische ontwikkelingen in de afgelopen 100 jaar: China's recente geschiedenis leeft verder in China's generaties, elk met hun eigen levensrugzakje, grotendeels gevuld met omgevingsfactoren en historische gebeurtenissen die zij persoonlijk hebben ervaren. 

3.Wie is de Chinese consument? 

Socio-culturele karakteristieken van de Chinese consument: "Hebben jullie, in België, eigen merken die over heel de wereld bekend zijn?" 

Chinese kooplustigen keren langzaam terug naar Europa. Big spenders zijn het. Vooral luxemerken boeren goed, maar wat is de smaak van de Chinese consument en waaraan wil zij of hij vooral geld uitgeven? Of zullen Chinezen in de toekomst nog slechts hun eigen Chinese merken kopen?

4.Hoe kan China haar jongeren aan boord houden? 

Het jaar 2022 was een iconisch jaar in China. Voor de allereerste keer was het aantal Chinese nieuwe universitaire afgestudeerden groter dan 10 miljoen. Het was ook het jaar waarin de Chinese millennials in grote getale de arbeidsmarkt betreden. Zij zijn geboren en groeiden op in een periode van snelle economische ontwikkeling, maar wanneer zij nu zelf beginnen te werken, ervaren zij dat hun socio-economische omgeving is veranderd. We proberen deze jongeren te begrijpen door specifiek hun huidige situatie met uitdagingen en eigenaardigheden te analyseren en hun bekommernissen en plannen te doorgronden.

bottom of page