
Groene slangen, twee lentes in één en hetzelfde jaar, een sterk consumerende èn studerende zilveren generatie en de roep om Chinees authentiek online content. Dat is het menu voor het nieuwe Maanfeestjaar dat op woensdag 29 januari van start gaat.
Kalenderkronkels
In onze contreien weten we intussen dat de Chinezen op een ander tijdstip Nieuwjaar vieren. Na onze Dry January en opstart naar de Tournée Minérale, begint men aan de andere kant van de wereld, waaronder China, nog maar pas oud op nieuw te vieren. De Chinezen volgen een andere kalender, een landbouwkalender heet het, maar hoe zit dat allemaal weer in mekaar? Hou je vast, we duiken even onder in diepe kalenderbeschouwingen.
Onze – Gregoriaanse – kalender berekent de tijd dat de Aarde rond de Zon draait in 365,25 dagen. Om de vier jaren wordt één dag toegevoegd, 29 februari, en krijgen we een schrikkeljaar. De Chinese kalender vertrekt vanuit synodische maanden, de tijd dat de Maan nodig heeft om rond de Aarde te draaien, als een maand, terwijl die kalender nog steeds de tijd die de Aarde nodig heeft om rond de Zon te draaien, als een jaar telt. Elk jaar bestaat er uit twaalf maanden, van alternerend 29 en 30 dagen, gelijk aan 354 dagen, ongeveer 12 volle maancycli. Om de drie jaren wordt een schrikkelmaand toegevoegd. Het Chinese Nieuwjaarsfeest valt op de tweede, nieuwe maan, na de winterzonnewende op onze 21 december.
Groene Slang
In de Chinese astrologie is elk jaar genoemd naar één van de twaalf dieren uit hun zodiac. We zwaaien de Draak uit en halen de Slang binnen. Aan elk dier wordt één element – water, vuur, metaal, hout en aarde – gekoppeld. De Slang plus hout, wordt de Groene Slang genoemd.
Dit jaar van de Slang, is bovendien ook nog eens een Dubbel Lentejaar. In dit Chinese jaar vanaf 29 januari 2025 tot 17 februari 2026 komt tweemaal de officiële Chinese startdag van de Lente voor. De reden is dat 2025 een Chinees schrikkeljaar is, in juni wordt een extra maand toegevoegd, zo ontstaan er twee lente startdagen, op 3 februari 2025 en op 4 februari 2026. Een jaar van de Groene Slang met bovendien een dubbele Lente startdag, geen wonder dat dit grote voorspoed brengt gesymboliseerd door een nieuw begin, een sterke groei en welvaart! Het Jaar staat bol van nieuwe opportuniteiten, een sterk groeipotentieel, vol wijsheid en veerkracht.
Symbolen
De slang vecht tegen een slechte reputatie zowel in het Westen met haar rol in de bijbel als verleider, maar ook in China. Dat bewijzen Chinese spreekwoorden zoals: ‘Het hart hebben van een slang en een schorpioen’, betekent dat die persoon zeer venijnig is, extreem toxisch. ‘Een slang die tracht een olifant door te slikken’ is een beschrijving van hebzucht en gulzigheid. Een ‘Nest van slangen en ratten’ gaat over barslechte mensen die samenspannen.
Maar toch is er ook de ‘Legende van de Witte Slang’, één van de grootste Chinese folklore liefde legendes, waarin de slang verschijnt als het toonbeeld van vriendelijkheid en affectie. In het verhaal verandert een duizendjarige slangengeest in een bloedmooie vrouw om de extreme vriendelijkheid van een jonge geleerde jegens haar in een vorig leven, terug te betalen. De twee trouwen maar ondergaan allerhande beproevingen gezien hun verboden liefde.
En tenslotte worden slangen in China ook wel eens kleine draken genoemd. Dan symboliseren ze plots energie, kracht en uitbundigheid.
Voorspellingen
Bij de start van een nieuw jaar worden in China allerlei voorspellingen gedaan. Dat is ook dit jaar niet anders. De strijd tegen de jeugdwerkloosheid en de stabilisering van de huizenmarkt staan hoog op de politieke agenda. Na de Olympische Winterspelen van Beijing in 2022 ontstond er een boost van de ‘ijs- en sneeuweconomie’. Het aantal wintersportbeoefenaars over heel China is gestegen tot iets meer dan 300 miljoen mensen. De negende Aziatische Winterspelen van februari dit nieuwe jaar in de Chinese stad Harbin, zal dat aantal alleen maar doen toenemen.
Ook nu weer zal er stevig gereisd worden richting het ouderlijke huis, een koppige traditie. In het Chinese toerisme zijn overigens de voorspelde trends: reizen naar kleinere steden of grotere dorpen; reverse toerisme waar reizigers heel bewust naar bestemmingen buiten de platgelopen paden trekken. Het aanbod nostalgisch reizen en de emotionele reisconsumptie blijft groeien. De zilveren generatie, personen boven de 50, wordt algemeen aangenomen als drijvende kracht in de groei van een globale consumptie. In China begint die generatie opnieuw te studeren, er ontstaan zilveren generatie universiteiten waar de jongeren maar al te graag willen voor werken.
Het Chinese consulting bedrijf, Zhimeng, spot de nieuwe consumptie trends in China. De consument zoekt naar authenticiteit. Kwaliteit van producten blijft cruciaal, het verkennen van een nieuw leven offline, het voeden van lichaam en geest, het genieten van AI zijn toppers. Ook de Chinezen zijn op zoek naar de diepte van de dingen, het voelen van de rijkdom van hun ervaringen in een betekenisvol leven. Een groep van 42% van de Chinese bevolking geeft toe meer en meer van dingen te houden die men in real life doet. Een ander deel van 15% wentelt zich verder in digitale ervaringen.
Ganbei
Tenslotte, het komt helemaal goed in dit komend Jaar van de Slang. Zoals de slang regelmatig vervelt - het oude vel uit, het nieuwe vel zit er dan onder – en als het ware opnieuw begint, wensen wij jullie allemaal tijdens dit Slangenjaar gloednieuwe kansen en diepgaande nooit eerder opgedane ervaringen!
Ganbei!
(WP)
------
Wim Polet runt als sinoloog het nichebedrijf Chinability© Master Classes (www.chinability.be).
Chinability© bekijkt China niet zozeer als een Staat, maar eerder als een ‘Samen leven van verschillende generaties op een karakteristieke socio-culturele ruimte’. Het begrijpen van de verschillende Chinese generaties (die overigens niet benoemd kunnen worden met Angelsaksische termen als Babyboomer, Generaties X, Y en Z) is cruciaal!
Chinability© haalt haar scherpe, eigengereide, maatschappelijke China analyses uitsluitend uit Chineestalige bronnen in China en uit regelmatige conversaties met Chinezen in hun eigen taal.
Comments