Zoeken
  • Chinability

Wat als de Chinezen plots alleen nog maar lokaal in China gaan shoppen?

We worden in deze vreemde tijden sterk aangemaand meer lokaal te shoppen om de inlandse ondernemer een hart onder de riem te steken. Ook in China wordt een gelijkaardige trend opgemerkt. Wat zal er gebeuren als straks alle Chinezen alleen nog Chinese producten gaan kopen? We gingen op zoek naar Chineestalige achtergrondinformatie.



Afgelopen september had De Standaard een gesprek met de afscheid nemende, gedreven hoofdredacteur van MO Magazine, Gie Goris. Over de verhoudingen op wereldvlak tussen de Verenigde Staten, Europa en China zei hij onder meer dit: “Niet de Europeanen, maar de Chinezen (en Indiërs) zijn de consumenten van de toekomst.” Werk aan de winkel voor ons dus met dit allereerste artikel over de Chinese consument van vandaag.


Voor wie de vakliteratuur over de Chinese afzetmarkt volgt, komt al gauw tot de vaststelling dat de Chinese consument van buitenlandse luxegoederen het erbarmelijke jaar 2020 voor de grotere internationale high-end marktspelers nog enigszins recht houdt. Die Chinese luxe aanhanger bleef – omwille van bekende redenen – gewoon thuis in eigen land. Deze uitzonderlijke Chinese klant die in 2019 al 38% van het totaal wereldinkomen van de high-end merkenindustrie vertegenwoordigde, wordt dit jaar verwacht te eindigen met een aandeel van 85%. Deze evolutie komt niet onverwacht, maar werd toch eerder gezien te gebeuren gespreid over vijf jaar dan over vijf maanden. En dan nog te weten dat de reisindustrie met haar luxueuze winkels op internationale luchthavens zo goed als niets bijeen haalde.

Naar de toekomst toe zal de vertegenwoordiging van die Chinese koper van internationale high-end producten niet meer terugvallen naar die 38% van 2019, maar zich stevig nestelen in de buurt van de 60%. Het strategisch advies achter elk internationaal luxeproduct klinkt dan ook luid en duidelijk: Go East!


Een heel andere kijk op de Chinese consument, haast tegenstrijdig aan het hierboven vermelde, duikt vandaag, hier en daar op in de Chineestalige media. Tijdens de afgelopen Singles’ day, de jaarlijkse Chinese hoogmis van afprijzingen op 11/11, zou volgens een bevraging uitgevoerd door Alix Partners, 66% van de ondervraagden het plan gehad hebben om alleen maar Chinese producten te kopen. Er zijn iets meer Chinese consumenten die ‘neen’ zeggen tegen Amerikaanse producten dan tegen Europese of Japanse. Van de tweeduizend deelnemers aan de bevraging, gaf 60% als reden een gezond paternalisme. Vorig jaar was dat nog maar de helft.


Prof. Huang Weijing van de People’s University in Beijing legt uit dat het twijfelachtig is dat geopolitieke redenen hiervan aan de basis liggen: “Tijdens de jaarlijkse Singles’ Day zijn gigantische discounts de regel. We stellen vast dat Chinese bedrijven veel dieper durven gaan dan de buitenlandse.”

Betekent dit dan dat China niet hard werd getroffen door Covid19 ? Nog volgens Huang Weijing: “De marktvraag in Europa en de Verenigde Staten is sneller terug opgeveerd dan de productie. In China was dat net andersom. Door een samenloop van omstandigheden startte de productie wel terug op, maar bleef de vraag tè lang achterwege. Vandaar zien we nu die scherpere afprijzingen.” Na China’s beslissing om het toerisme voor buitenlanders in China lam te leggen, verspreidde de epidemie zich zo goed als niet meer en zo herstelde de inlandse consumptie zich tot het niveau van vorig jaar.


Bij nader toezien zet deze trend van lokaal kopen zich vooral door bij de Chinese jongeren, vooral universiteitsstudenten. De Chinese sterke merken zoals Huawei, Xiaomi, Li Ning, Perfect Diary en White Rabbit boezemen inlands vertrouwen in. De tijden zijn veranderd. Chinese producten moeten in kwaliteit, uitzicht en kostenefficiëntie niet langer onderdoen voor de geïmporteerde buitenlandse merken.


Wat uiteindelijk de verdere evolutie zal zijn van deze opmerkelijke trend is nog koffie dik kijken, maar het lijkt ons toch iets om in het oog te houden.



16 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Facebook Social Icon
  • White Instagram Icon
  • White LinkedIn Icon

CONTACT

Pellenberg

+32 497 36 29 91

© 2023 by ITG. Proudly created with Wix.com