Zoeken
  • Chinability

China volgens haar generaties

Bijgewerkt: 29 sep 2020

Dè Chinees bestaat niet, maar toch wordt ieder van ons al eens verleid om Chinezen te typeren. Het gevaar om stereotypes te formuleren, loert al gauw om de hoek.


Wij, bij Chinability©, geloven meer in een beschrijving van de verschillende Chinese generaties als tool om dit volk beter te kunnen inschatten. Iedereen op deze planeet draagt zijn eigen levensrugzakje mee, grotendeels gevuld met omgevingsfactoren en historische gebeurtenissen die men persoonlijk heeft ervaren. Zo heb je de Chinese hoogbejaarden uit de Chinese steden die de stichting van de Chinese Volksrepubliek, in 1949, nog kunnen navertellen; die de Grote Sprong Voorwaarts en de ‘10 jaren Chaos’, lees Culturele Revolutie, lijfelijk meemaakten.


De opening van China en de start van ver doorgevoerde economische hervormingen, iets meer dan 40 jaar geleden, brengt ons bij de Chinezen die geboren zijn respectievelijk vanaf 1980, de 'NaTachtig-ers'; vanaf 1990, de 'NaNegentig-ers'; en die tijdens het decennium 2000-2010, de 'Nillies'. De Chinezen die in de jaren ’70 het levenslicht zagen, lachen de 'NaTachtig-ers' uit als de beat generation. De 'NaTachtig-ers' halen hun neus op voor de alternatieve 'NaNegentig-ers'; en in de ogen van de 'NaNegentig-ers' zijn zij die in de Chinese steden geboren zijn na 2000, hersenloze wezens. De 'Na-Negentig-ers' is de generatie die nog nooit een recessie in hun leven meemaakte en die een evenwicht nastreeft tussen werkprestaties en levensgenot. De 'NaTachtig-ers' daarentegen gingen volledig voor het eerste. Het impact van deze 'NaNegentig-ers' zal zich, volgens marktspecialisten, nog duidelijker aftekenen omdat hun ouders nu al in grote groepen hun pensioen opnemen wat zorgt van hun kant voor een lager consumptiepeil.


De allerjongste generatie, ‘Tweede éénkind generatie’, ‘Internauten’- , ‘Gamers’- generatie of de ‘Globaliserende Economie Chinezen’ – China werd lid van de WTO in 2001 – werd vorig jaar 18 en volwassen en zijn volgens de Chinese media de gelukkigste Chinezen ooit. Zelf voelen ze zich open, zelfstandig en pluralistisch. Het zijn de e-kopers zonder financiële beperkingen die zich echter niet laten verleiden tot extreme uitgaves. Van hun aankopen verwachten ze topkwaliteit. Ze houden van het grootse; zien vrienden als hun echte vertrouwenspersonen; en weigeren elke mode trend blindelings te volgen. Universitaire docenten klagen dan weer over hun gebrek aan inzet en respect.


Als we de Chinese generaties nog verder kunnen analyseren en in detail beschrijven, krijgen we een scherper beeld van hen en zal de communicatie met onze Chinese medemens alleen maar vlotter verlopen.

65 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Facebook Social Icon
  • White Instagram Icon
  • White LinkedIn Icon

CONTACT

Pellenberg

+32 497 36 29 91

© 2023 by ITG. Proudly created with Wix.com