top of page
Zoeken
  • Chinability

23 Vragen voor het China van 2023




Als China Analyst stellen wij vragen over ons onderzoekdomein ‘China’. Het gaat ons niet zozeer om de Chinese Staat, maar eerder over ‘het samen leven van verschillende Chinese generaties op een karakteristieke socio-culturele ruimte’, verder in de vragen afgekort als ‘China’. De keuze van de onderstaande vragenlijst, is gebaseerd op een in 40 jaar verworven expertise; het monitoren van de Chineestalige traditionele en sociale media; en dagelijkse communicatie met Chinezen in China in hun eigen taal.

Door de juiste vragen te stellen, rapporteren wij in ieders relatie met China specifieke patronen, indicatoren en trends.




De volgende vragen over China die in het jaar 2023 op ons afkomen zijn:


1. Krijgt China alles terug op de rails zoals voor de Covid-19 pandemie?

2. Kan China haar jongerengeneratie aan boord houden?

3. Laat China’s middenklasse haar kinderen nog in China opgroeien?

4. Worden ingevoerde auto’s uit China nog meer zichtbaar op onze Vlaamse wegen?

5. Mogen China’s jongeren in Europa nog hogere studies komen volgen?

6. Zal efficiënt communiceren met China nog moeilijker worden voor ons?

7. Zullen China’s sociale media nog persoonlijke opinies kunnen verkondigen?

8. Zijn toeristen uit China nog welkom in Europa om er vrij rond te reizen?

9. Mogen China’s big spenders nog in Europa komen vrijuit shoppen?

10. Zullen we eens willen luisteren wat China ons probeert uit te leggen?

11. Zijn we bereid om met China efficiënt samen te werken?

12. Komt er uit China een grote immigratiestroom op gang?

13. Zullen ouderlingen in China nog het cultureel traditionele respect krijgen?

14. Zullen vrouwen in China bepaalde maatschappelijke posities opeisen?

15. Gaan productmerken uit China in Europa ons meer vertrouwen inboezemen?

16. Mogen consumenten in China nog buitenlandse producten kopen?

17. Mag China nog investeren in Europa?

18. Mogen Chinese studenten in Europa nog doctoraatsstudies doen?

19. Zullen topvoetballers uit China op de Europese voetbalvelden hun kans krijgen?

20. Gaat de globale wielersport ook in China investeren?

21. Zullen we inzien dat jongeren uit China niet zomaar hetzelfde zijn als onze Gen-Z?

22. Durven we iets leren uit China’s maatschappelijk ontwikkelingsverhaal?

23. Zullen internationale streaming platforms na de K(orea)-drama’s, nu ook overspoeld worden door de C(hina)-drama’s?



Deze specifieke vragen komen allemaal aan bod in onze meest populaire Master Classes :


‘De Chinezen, wie zijn ze, wat doen ze, waar willen ze naartoe?’

‘Hoe efficiënt communiceren met de Chinezen van Vandaag?’

‘Hoe strikken we de Chinese consument?’


Nodig in 2023 Chinability© uit, in je onderneming, op je netwerk event, in je socio-culturele vereniging! chinability@chinability.be

36 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page